Siła z natury, czyli zioła i przyprawy od kuchni

Często stan zapalny rozwija się bez naszej wiedzy. Co oznacza, że nie mamy świadomości jak długo trwa. Kiedy organizm nie radzi sobie z jego zwalczeniem, może to skutkować poważnymi kłopotami zdrowotnymi. Przewlekły stan zapalny wynika z nieprawidłowej reakcji układu odpornościowego. Wśród schorzeń związanych z przewlekłym stanem zapalnym, wymienia się m.in. alergie i choroby autoimmunologiczne. Na wyciszenie tego stanu można wpłynąć i dzięki temu złagodzić objawy choroby lub nawet ją powstrzymać. Duże znaczenie w tym temacie ma dieta bogata w produkty przeciwzapalne. W myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć, a im mniej farmakologii w życiu tym zdrowiej, warto wyrobić w sobie nawyk, dodawania do codziennego jadłospisu kilku zdrowych przypraw.

Przyprawy i zioła koncentrują w sobie substancje o działaniu przeciwutleniającym, dodatkowo mają dużo olejków eterycznych. Wzbogacają smak potraw i naparów. Często nie doceniamy ich szlachetnego smaku oraz nie znamy właściwości prozdrowotnych. Przygotowałam listę siedmiu, ogólnodostępnych i tanich ziół oraz przypraw, które charakteryzują się właściwościami przeciwzapalnymi.

Kurkuma
Ma piękny pomarańczowy kolor i ogromny wpływ na naszą odporność. Tą właściwość zawdzięcza obecności kurkuminy, która wspomaga organizm w niszczeniu chorobotwórczych bakterii oraz wirusów. Kurkumina pobudza korę nadnerczy do produkcji kortyzonu – związku o działaniu przeciwzapalnym, chroniącym organizm przed infekcjami, a pośrednio wspomaga procesy gojenia. Nie ma dużych właściwości smakowych, ale doskonale sprawdza się w naparach. Kurkuma trudno się wchłania, ale nie można jej nadużywać, grozi to rozstrojem żołądka. Najlepiej przyjmować dawkę 500-1000 mg. dziennie.

Imbir
To prawdziwy skarb, którego właściwości są znane i wykorzystywane od wieków. To jedna z najpopularniejszych przypraw kuchni azjatyckiej, o intensywnym smaku i aromacie. Dział przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybicznie. Wykazuje silne działanie przeciwzapalne oraz pobudza system odpornościowy. Zwalcza pasożyty jelitowe, a także zmniejsza stany zapalne związane
z artretyzmem, łagodzi bóle mięśniowe i pomaga na bóle menstruacyjne. Mocne napary z imbiru działają rozgrzewająco, skutecznie pomagają zwalczyć przeziębienie. Kupując świeży korzeń imbiru należy pamiętać, że ma krótki termin przydatności do spożycia. Nawet przechowywany
w lodówce wysycha i pleśnieje. Lepiej kupić mniejszy korzeń, ale częściej. W przypadku mielonego imbiru nie warto oszczędzać. Tańszy często ma gorszą jakość.

Pieprz cayenne
To źródło bezcennej dla zdrowia kapsaicyny – organicznego związku chemicznego, który hamuje działanie neuropeptydu, odpowiadającego za wszelkie stany zapalne. Kapsaicyny łagodzą objawy zapalenia stawów, bóle głowy oraz ból w przebiegu neuropatii cukrzycowej. Pieprz cayenne działa oczyszczająco, pomaga zwalczyć przeziębienie i katar, wspiera pracę serca oraz ma działanie antyalergiczne. Powstaje z papryki cayenne, którą mieli się po zasuszeniu. Doskonale nadaje się jako przyprawa do gulaszy i zup.

Goździki
Najlepszy naturalny lek na przeziębienia, kaszel i jesienne infekcje. Dzięki zawartości flawonoidów wykazują silne właściwości antywirusowe i antybakteryjne. Obecny w olejku z goździków eugenol – organiczny związek chemiczny, przyczynia się do zahamowania powstającego w organizmie stanu zapalnego. Olejki eteryczne zawarte w goździkach mają działanie uśmierzające ból i poprawiają krążenie krwi. Są bardzo dobrym środkiem nie tylko na ból głowy, ale także w przypadku występowania ataków migreny. Kubek zielonej herbaty zaparzonej z dwoma goździkami można pić profilaktycznie oraz w trakcie ataków.

Cynamon
Na nasze zdrowie oddziałuje poprzez katechiny, jedne z najsilniejszych antyutleniaczy. Zawiera ich  więcej niż zielona herbata. Cynamon można zaliczyć, do szczególnie pożądanych w diecie neutralizatorów wolnych rodników, które są jedną z przyczyn powstawania stanów zapalnych. Cynamon zwalcza pasożyty przewodu pokarmowego i poprawia pamięć. W Polsce kojarzony jest głównie z szarlotką, ale ma szereg innych zastosować, np. w kuchni bliskowschodniej używany jest jako przyprawa do mięs i zup.

Szałwia
Działa na organizm jak antybiotyk. Wykorzystuje się ją m.in. w leczeniu anginy i stanów zapalnych w obrębie jamy ustnej. W jej liściach znajduje się źródło olejku eterycznego, którego głównymi składnikami są: tujon, cyneol, kamfora, bornel, pinen. Ponadto zawiera taniny i flawonoidy, które działają przeciwzapalnie. Szałwia to również doskonałe źródło kwasów organicznych i witamin A, C, B oraz składników mineralnych: wapnia, magnezu, żelaza. Ze względu na wszechstronne działanie, może być stosowana zarówno profilaktycznie, jak i w celach leczniczych.

Pokrzywa

Nie jest pierwszym ziołem, które przychodzi na myśli, kiedy mówiły o właściwościach przeciwzapalnych. Jednak zasługuje na uwagę. To wciąż niedocenione źródło witamin: A, C, E i K. Pokrzywa wyróżnia się w leczeniu stanów zapalnych układu moczowego. Kwas pantotenowy obecny w liściach pokrzywy, czyli witamina B5 – uczestniczy w metabolizmie białek, węglowodanów oraz tłuszczu. Kwas ten podnosi odporność błon śluzowych oraz wpływa skutecznie na regenerację komórek skóry.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *